måndag 3 april 2017

Återbrukade shorts

Jag tror jag har dragning till rutiga, återbrukade shorts. 
För två år sedan sydde jag två stycken till yngsta sonen. 
Dessa är nu urväxta och på väg till en mindre grabb.

Alltså behövde yngsta sonen nya.
Stora sonen hade ett par shorts från H&M som är köpa för 20kr på en loppis. Jag har alltid tyck dessa är så snygga men de har knappt använts då stora sonen inte gillat dem. 
Därför sattes nu saxen i dem och jag gör ett nytt försök med yngre sonen. 

Man kan tro att det är enkelt att få ett par shorts i stl 146 att räcka till ett par i stl 116, men jag fick verkligen tänka till och skippa mönsterpassingen (den hade H&M också skippat).

Gylfdragkedjan fick bli en detalj, knappen i midjan är också bara en detalj då jag fick skarva linningen på fel sida gylfskylten. 
Linningen är original men knapphålsresår på insidan. Jag fick sprätta hällorna fram då de ej gick att få symetriskt. 



 Bak gick det dock att ha kvar dem, snyggt tycker jag. Och väldigt enkelt när jag slapp sy dem själv :)
Jag sydde turkosa stickningar för att lyfta fram de detaljerna i tyget.


Här är vad dom fanns kvar av originalet efter min bärsärkargång.


Och såhär såg shortsen ut innan jag satte igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar