söndag 20 februari 2011

Tunika till en 6-åring

I helgen har vi firat en liten 6-åring. Till henne fick det blir en tunika, i sommras använde jag samma mönster till en klänning till henne i stumt tyg och då vet jag att den var lite trång att få på och av.
Jag hoppas att denna passar lite bättre, men nu är den sydd i trikå så passformen borde inte vara något problem.
Jag gjorde även om mönstret så att halsringningen blev rund, orginalmönstret hade kanting ringning.
Slutresultatet av tunikan blev lite annorlunda än jag tänkt då jag upptäckte flera små hål i tyget efter att jag klippt ut fram- och bakstycke. Så jag fick helt enkelt inte ut ärmar i samma tyg utan jag fick ta upp hjärtapplikationens silverrandiga tyg till ärmar. Det blev okej men det var inte det jag hade tänkt från början..Jag tycker att det är lite nattlinnevarning nu :/

Material: Prickig stuv från Ohlssons, silverrandig trikå och ceris muddväv från samma ställe.

Mönster: Singoalla från Sömnadsmagasinet.

Bra: Att det är så roligt att sy applikationer, denna lilla tös börjar på I, alldeles lagom svårt att få till svängarna på :) Och att jag har fått tvättrådslapparna från Bibbis, snyggt med lapp bak.

Dåligt: Hålen i tyget! Och att jag inte kikade ordentligt innan jag klippte...


1 kommentar: