onsdag 16 januari 2013

Skötbädd, dregglisar & krångel

I närmare en vecka har jag misslyckats med att lägga in bilder i blogginläggen... mycket irriterande men så idag så tog jag mig tid att googla. Visst fanns det fler som upplevt detta och självklart också hade tips på lösningar. Så nu är jag på banan igen!

Ett av de små projekten som blivit sytt på senaste tiden är en skötbädd. Tanken är att den ska ligga i skötväskan för att användas vid blöjbyten där det inte finns skötbord eller på offentliga toaletter. Jag har sytt likadana till de andra barnen och det har varit mycket användbara.

Jag har använt med av dukväv, dvs avtorkningsbart bomullstyg (Det är vår gamla köksduk som fått nytt användningsområde). Som fyllning har jag två lager av tunn vadd (130g). Tryckknapparna är Pryms sport & camping, de håller för väldigt mycket och sitter som berget. Allt från Ohlssons.
Denna gång måttade jag skötväskan och lät den bestämma hur bred sködbädden skulle vara. Botten på skötväskan fick bestämma vikningen, så nu ligger den perfekt på botten i väskan. Vikningen är konstruerad så att eventuellt kladd viks inåt så att det går lägga ner den i skötväskan utan att kladda ner.
Jag vill både ha den liten och smidig samtidigt som jag vill kunna använda den hela blöjperioden. Men när bebisarna är lite större tycker jag inte det gör något att huvudet ligger ovanför skötbädden.
 
Skötbädden blev ca 40x60cm
 



Även några dregglisar har det blivit. Vändsydda i halsen, för att inte skava på halsen. Och utan pös, för att passa de allra minsta. Till nästa gång ska jag förkorta de ett par centimeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar