söndag 1 april 2012

Toile tunika

I helgen har jag sytt en tunika. Egentligen en toile men eftersom att jag inte gillar att sy i lakansväv som inte används sen så tog jag en gammal hyllvärmare och sydde av. Jag bestämde mig för att inte göra några ändringar på mönstret på denna toile. Jag lyckades nästan, det enda jag gjorde var att förlänga ärmen samt längden på tunikan (men det räknas nästan inte).
Slutresultatet blev godkänt men inte mer. Precis som jag misstänkte så gillade jag inte volangkanten i halsen som är kantad med rullfåll, inte heller den påsydda dragsko-kanalen. Nästa gång kommer jag att göra tunikan högre i ringningen samt sy den med en infodring för att komma undan både volangkant och den synliga dragsko-kanalen.

Modellen är snygg tycker jag, men det är väldigt svårt att ha på sig utan att se gravid ut, tyget måste vara väldigt följsamt och ha ett bra fall för att detta ska lyckas :/

Material: Tunt blommigt bomullstyg samt trikåremsor från Ohlssons.

Mönster: Tunikamönster från Sömnadsmagasinet 2011/07.

Bra: Att jag följde mönstret så jag vet vilka ändringar jag vill göra till nästa gång.

Dåligt: Jag tror inte att jag ska sy denna modell av det "riktiga" tyget...får leta vidare efter ett mönster med mindre vidd i.



För att få ett matchat knytband så flätade jag ihop lila trikåremsor 
det blev bra!

Detta är "fin-tyget" som jag hade tänkt använda i den "riktiga" tunikan...
Ett tunt broderat jeanstyg från Ohlssons som jag bara var tvungen köpa en bit av.
Finns i två färgställningar till, risken är att jag måste ha en bit av dessa med.

1 kommentar:

  1. Snygg! även hyllvärmartyget tyckte jag var fint! håller med om att det finns det risk för att se ut som om man är gravid i den modellen, men den är himla fin!

    SvaraRadera