måndag 13 oktober 2014

Fleecekofta

Som jag skrev i tidigare inlägg så blir det mycket koftor för mig under vintern. 
Eftersom att jag inser att det är omöjligt för mig att undvika koftorna helt har jag istället försökt sy en snyggare fleecekofta som jag kan ha på jobbet.

Denna är sydd i bouclefleece, på ärmen har jag sytt fast ett broderi som tidigare suttit på en KappAhl-top. Knapparna kommer från min farmors gamla samling.

Mönstret är i grunden samma som till denna kofta, dvs Allt om handarbete nr 8 2006, men ändringarna blev många. Jag ändrade från dubbelknäppt till enkel, delade bakstyckena för att få en mer insvängd midja, kortade av livdelen och gjorde en peplum-nederdel efter denna tut.
Jag tror jag kommer trivas bättre i version 2.0.


Jag har haft den på jobbet två dagar även om kylan egentligen inte har slagit till än.
Dock kan jag konstatera efter de dagarna att fleecen kommer inte hålla sig så fin länge, för tydligen kan jag inte sälja kardborrband utan att häfta fast dom över hela mig.  
Så nu funderar jag över viket tyg jag ska leta efter för att göra en till.
Har ni några förslag?



Med på bild får ni även lilla mammiga pojken som
inte alls ville att jag skulle fotas utan honom i famnen.


3 kommentarer:

  1. Jättefin! Ser ut som en kavaj fast mjuk. Synd om den inte håller sig fin. Jag har tänkt sy en kofta i ullfrotte från Andersson och Hjalmarsson. Vet inte än om det blir bra och håller sig fint men hoppas på det. /Helena

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag tror den klarar sig bra men inte bland vassa kardborrband och annat på jobbet. Därför är jag ute efter att sy en till så jag inte behöver slita ut denna direkt. Ullfrotté har jag hört ska vara mjuk och gosigt. Hoppas din kofta håller länge.

    SvaraRadera
  3. Så smart! Mer ok att bära fleece i denna fina modell :) /Lina

    SvaraRadera