tisdag 24 mars 2015

Vårjacka och mössa

Yngsta sonen växer och växer, precis som en 2-åring ska göra.
Det betyder förstås att fjolårets jacka är urväxt och jag fick sy en ny.
Då jag är inne i en svacka att sy vanliga innekläder så var detta en rolig sömnad.
 
Jag hade kornblått meshfoder och blixtlås i rätt längd hemma, detta inköptes för ca 5år sedan och var tänkt till den stora sonen som då var liten...men som ni vet så blir inte alltid projekten av.
Men därför ville jag nu ta tillvara och använda dessa nu när det passade till nästa barn.
Nästa krav var att den inte skulle vara för ljus i ärmslut och nederkant....egentligen helst beige som sand men beige är verkligen inte någon rolig färg på en vårjacka.
 
Jackan är sydd i vattenavvisande vindpoplin, jag sydde reflexpasspoaler i skärningarna och sen blev den en matchande mössa till lilla A också.
 
Jackan är använd några gånger och fungerar bra, lite lagom stor men så var tanken så den kan användas till hösten också.
 
 


(Jag har medvetet inte strukit jackan innan fotograferingen då jag tidigare har märkt om vattentåligheten på dessa tyger blir sämre efter strykning)

4 kommentarer:

  1. Jätteläcker färgkombination! Och med reflexband och allt. Bra Lisa! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena! Jag gillar ju färg så det är bara frossa innan han kommer i åldern där allt ska vara svart :)
      Glad Påsk på dig!

      Radera
  2. Waoh du imponerar alltid i dina plagg. Reflexpasspoal fint o bra. Superfin jacka och mössa. Vore kul att ses snart. Vi skolar in nu jag ringer dig. Får veta idag om vi ska skola på fredag. Om inte så vore en stadstur trevlig och leka med er om du är ledig förstås?! Kram Petra o N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för dom snälla orden om jackan!
      Jag jobbar alltid fredagar, ibland hel dag och ibland halv dag. Men hör av dig så ser vi kan få íhop något. Vore jättekul att ses en stund.

      Radera