torsdag 14 mars 2013

Tut: Att sy en jeansficka

När jag sydde fickorna på mina första muddjeans fick jag tänka till ordentligt, samt titta på ett par köpta jeans för att få fickorna som jag ville. När jag sydde nästa par så passade jag på att fotografera under sömnaden.
Därför tänker jag nu göra min första tutorial, både för mitt eget minne samt att jag hoppas att någon av er kan ha nytta av den någon gång.
 
 
Klipp ficköppningen.


Klipp ut fickskylten. På bilden är den översta tygbiten den som jag klippte bort ovan. Den undre biten är den jag klippte som fickskylt men observera: den blev för liten då jag gjorde tankevurpan att glömma att ficköppningen blir 1cm större då fickpåsen sys på.
Den ritade linjen stämmer bättre med hur mycket större fickskylten bör vara.


Rita och klipp fickpåsarna. Lägg dem mot vikt kant för att få så få sömmar som möjligt.
Till fickpåse är det bra att välja ett tättvävt tyg, poplin är perfekt. Tunt och smidigt men tätare än vanlig bomulls/lakansväv. Ska man använda fickorna mycket så kan man med fördel välja ett poplin som är bomull/polyester blandning, då blir de ännu hållbarare.


Overlocka eller zickzacka fickskyltarna.


Lägg fickskyltar på den uppvikta fickpåsen och sy fast med raksöm på overlocksömmen
du sytt på fickskylten.
Det kommer att bli dubbelt tyg här men fickpåsens tyg behövs inte klippas bort
utan är kvar bakom fickskylten.


Overlocka nederkanten på fickpåsen. Oberservera att fickpåsen ligger aviga mot aviga.
Jag orkade inte byta tråd i overlocken för bara denna söm utan sydde med svart,
sömmen kommer ändå att döljas... 


Nu ska förra sömmen döljas. Vänd fickpåsen räta mot räta. Pressa sömmen om det behövs. Sy sedan en raksöm 1cm från kanten. Overlocksömmen ska hamna inuti sömsmånen. 
(här bytte jag till vit tråd men fick markera med svart för att sömmen skulle synas på bild)


Nästa steg är att sy fast fickan på byxbenet. Klipp fickpåsen efter ficköppningens form.
Detta kan man förstås lika gärna göra när man klipper ut fickpåsen.


Sy med raksöm fast fickpåsen mot byxans ficköppning.

 
Pressa den sydda sömmen. Pressa sömsmånen ner mot byxbenet.
 
 
Klipp hack längs den svängda delen av fickan.
 
Vänd fickpåsen mot avan och pressa så att yttertyget råder.
Dvs att byxbenets tyg syns någon mm på fickans insida.
 
Sy stickningar i ficköppningen.
Sy sedan två korta raksömmar, jag har markerat med pilar.
Detta är för att underlätta att fickpåsen hålls på plats när resten av byxan sys.
 
Så är det bara att sy ihop byxorna!
 
KLART!


Är det något ni undrar är det bara höra av er!
Jag kan säkert ha glömt något viktigt, eller mindre viktigt :)
 
Hoppas att ni kan ha någon nytta av denna tut.
Fickor är inte svårt, bara lite tids- och tålamodskrävande...

2 kommentarer:

  1. vilken bra tut... om jag nån gång ger mej på dethär med fickor så ska jag ha den i bakhuvudet!
    Önskar dej en härlig fredag!

    SvaraRadera
  2. Verkligen proffsig!! Pedagogiskt och bra fotograferat. Som vanligt Lisa du är så duktig. Ser fram emot nästa tut...

    SvaraRadera