måndag 17 juni 2013

Skolavslutning och sommarlov

Sommaren är här och skolavslutningarna är över. Sonen slutade förskoleklassen och behövde förstås exsamenskläder.
Skjorta gillar han inte, så t-shirt och shorts som slutar nedanför knät fick det bli. Det är inte många av de fina mönstrade barntygerna som fortfarande går hem hos honom så istället fick det bli randigt med applikation. Bandet med Legogubbarna var det som jag utgick från när jag började fundera på detta set.


Stryka på vinylen är rolig men gubbens ena öga smet, fast jag tittade noga, noga.
Tror att det var luften under bakplåtspappret som fick det lilla ögat att flytta sig några millimeter.
Jag funderade länge om jag skulle ge gubben solglasögon istället men bestämde
mig för att han fick vara lite vindögd istället.

Är man snart 7 år behöver alla byxor ha fickor....många saker ska bäras med hit och dit.
För att få lite arbetade shorts samt att kunna använda bandet med Legogubbarna fick det bli bälgfickor med ficklock. Att konstruera fickorna gick bra men när de skulle sys fast gick jag bet.
Jag var tvungen att spana på makens shorts för att se hur jag skulle göra.

 
Färgen på resåren var jag och sonen inte överens om,
men när vi hittade en regnbågsfärgad så var valet givet.
Båda våra färgförslag var med så vi blev nöjda båda två!
 
Material: Randig trikå, blå poplin, öljetter samt snoddstopp från Ohlssons. Legoband från Mrs Bao. Regnbågsfärgad resår från Calletex.

Mönster: T-shitrt mönstret är eget stl 128. Vad shorts mönstret är vet jag inte...ursprunget är ett byxmönster från Burda i stl 98. Men nu ändrat och trixat till shortsmönster med bälgficka i stl 128(!) Jag vågar nog kalla det också eget.

Bra: Att detta sett var klart flera veckor innan skolavslutningen!! Underbart att vara ute i god tid med de egna barnens kläder. Shortsen är favoriter hos mig, det kommer bli fler. Poplinet finns i måånga färger...undra hur många shorts grabben kan behöva?

Dåligt: Legogubbens vindögdhet förstås...men jag har faktiskt accepterat det.

3 kommentarer:

  1. Vilket fräsigt set! Du är en hejare på att tillverka applikationer. Hoppas ni får en fin sommar! Kramar från Lena

    SvaraRadera
  2. Tack för dina alltid så snälla ord! Vi njuter av sommaren och jag hoppas att du också får lite ledigt och får ha en lugn och härlig sommar! Är du inte ledig så ses vi säkert snart ;)

    SvaraRadera
  3. Vilket snyggt set, han måste blivit jätteglad!

    SvaraRadera