torsdag 16 september 2010

Sommarens jeansjacka

Visar här min jacka som jag sydde i våras, målet var en vardagsjacka; snyggare än en skaljacka och varmare än en kofta. Resultatet blev en lite mindre tuff jeansjacka. Jag är nämligen inte så cool att jag kan ha klassiska jeansjackor ;)
Efter att ha använt den under våren och hösten så kan jag konstatera att jag trivs bra i den.
Jag velade länge om jag skulle ha dragkedja eller knappar, jag ville ha dragkedja för att få en tuffare stil men tvekade ändå för att jag tyckte att dragkedjorna i sybehörs-affärerna var så tråkiga. Men så hittade jag denna i mina gömmor, antingen är den från min mamma eller farmor, riktigt retro!
Jag har fodrat jackan med ett prickigt polyester/bomulls tyg. Fickor fram, sydda med paspoal och stråveck.
Stort plus att jag kom ihåg att sy fast hängare när jag sydde fast fodret!

Material: Mönstrad jeansstuv och prickigt foder från Ohlsons,
              dragkedja hittad i gömmorna.

Mönster: 6728 New Look, dock ändrat på längden.


Detalj bak

Bra: Att jag trivs i den och att jag sydde ordentliga fickor för nycklar och annat krafs man ständigt släpar runt på...samt hängaren!

Dåligt: Ärmarna är lite för tighta för att få under en regäl tjocktröja så jag kan inte ha den så långt in på hösten.

 

Bild på fickan och Smilla-märkningen















Det prickiga fodret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar