söndag 28 november 2010

Legopåse

Jag fick en beställning på en legopåse, och ett matchande kuddfodral.
Jag tycker det är så roligt att sy saker som jag själv också tycker om :)
Och legopåsar är absolut en sådan sak. Praktisk, lite udda och jättesnygg i tyget som beställaren valde (jag har även sytt en tidigare i samma tyg )

Material: Tyg med stjärnor från Jofotex, anoraksnodd från lokala garnbutiken, snedslå samt öljetter från Ohlssons.

Mönster: Inspiration är min egen legopåse som min mamma har sytt troligen på 80-talet. Sedan har jag tagit egna mått och anpassat öljetterna.

Bra: Roligt att sy och roligt att slå öljetter :)

Dåligt: Att det var fel på öljett-"stansen". Öljetterna är 5,5 mm men "stansen" är bara ca 4 mm, det betyder att efter att jag hade stansat alla hål så fick jag klippa några små små jack för att öljetterna skulle gå i :(
Det var ett nytt märke på dessa öljetter, jag ska försöka hitta Prym igen till nästa gång!

Kuddfodralet är inget att orda om, vanligt 40x40 med blixtlås på baksidan.



Så här är tanken att den ska användas, det mesta legot ska kunna kunna ligga kvar i påsen men att barnet ändå ska kunna se innehållet.


Och sedan tjoff så har man städat genom att dra ihop snodden!
Bara att hänga upp på en regäl krok
(Och sonen tror inte alls att han syns bakom dörren, han var tvungen att kontrollera mig eftersom att jag lånade hans lego för fotografering :))



Idag har vi firat 1a advent. I år fick adventsljusstaken se ut så här:

Allt som behövdes var lite silverfärgat sidenband, grått tjockt papper och någon meter efefanttråd.

1 kommentar:

  1. Hej... vad mycket fint du gör, legopåsar är ju bara såå praktiskt! Gillar verkligen hjärtanen i förra inlägget, kanske jag provar på med :-)
    hälsningar åsa

    SvaraRadera