måndag 15 november 2010

9-års present

Dottern var bjuden på 9-års kalas i helgen, födelsedags-tösen hade varit hemma hos oss och visat stort instresse för mina tyger så jag tog tillfället i akt och sydde en tunika med "fuskficka".
Enligt min dotter så gillade födelsedags-tösen tunikan och hade den i skolan idag, KUL! (för man vet inte riktigt med 9-åringar alla gånger)
Det är samma modell som denna, en riktigt favorit hos dottern (hon har även ytterligare en).
Framstycket under avskärningen är allstå två delar. Det undre är ett vanligt framstycke medan det övre är veckat vid övre sömmen,  fållat med tvillingnål vid "fick-öppningen" och sedan ihopsytt med det undre framstycket i sidsöm och fåll. Svårt att se på bilden, men det syns att det är en ficka då det övre tyget skrynklar sig pga det är lagt stora veck uppe vid sömmen.

Material: Mönstrad viskos trikå till tunikan och svart viskos trikå till halskanten.
Mönster: Allt om handarbete Nr 3 2009, jag har dock lagt till ärmar.
Bra: Sömnaden flöt på utan bekymmer.
Dåligt: Jag och min dotter hade velat ha röd halskant men jag hittade ingen röd som matchade dom röda prickarna. Så därför fick det bli svart istället.

1 kommentar:

  1. Snygg! Himla fint med fuskfickan! Och vad kul att tjejen gillade den! Är ju ett väldans bra betyg att hon bar den i skolan!

    SvaraRadera