torsdag 1 december 2011

Randigt

När hösten kom märkte jag att det var stor brist på långärmade tröjor i min garderob.
Jag hade då sett era andras skapelser av pippityget, och pippikoftor fanns i flera butiker.
Därför kunde jag inte motstå detta randiga tyg när jag hittade det, men eftersom det var bara en liten stuv så räckte det inte till en hel tröja.
Jag hade många tankar på matchningar men den naturvita botten och den lite mörkröda randen var omöjliga att hitta samma nyans i andra tyger. Tillslut så tog jag ett tunt jeansliknande bomullstyg och ett super matchat band i skarven. Bandet har exakt samma nyanser i naturvitt, rött och det blåa :)
Det blåa tyget är stumt och därför var det lite trixigt att få till ränderna och passformen, jag fick göra ett bystinsnitt för att det skulle fungera. På provdockan drar det sig lite, men inte när jag har den på mig.

Denna tröja har tagit ca 5 månader att färdigställa! Först 3 månaders fundering på modell, sedan 2 dagars syande, och efter det 1 månads fundering på om jag skulle ändra halsringningen samt att jag skulle sprätta en söm. Så igår bestämnde jag att nu ska den bli klar, då tog det inte mer än 1 timme innan jag var klar.
Tänk om jag inte var så velig varje gång ;)

Invigde den idag och jag frös inte i den, trots att jag är en liten fryslort :)

4 kommentarer:

  1. Kul idé! Man säger ju att nöden är uppfinningarnas moder :)

    SvaraRadera
  2. wow...! Supersnyggt med det infällda tyget... vilken tur att du fick den färdig! :-)

    SvaraRadera
  3. Oj så snygg den blev! Och fem månader är bättre än att den inte blir klar!

    SvaraRadera
  4. Shit vad snygg! Vilken tur att tyget inte räckte :-)

    SvaraRadera