söndag 25 mars 2012

Färgdigställt ufo

Jag började sy en tröja till sonen någon gång under sommaren. Ställde om overlocken för att sy dekorationssömmar på raglanskärningen, detta gick smärtfritt tills jag skulle "sy av" sömmen (allstå inte klippa av ol-trådarna med sax utan klippa av tråden genom att sy över tråden så den klipps av med ol-kniven)...jag lyckas då klanta till mig och klippte ett 6 cm långt jack in på tröjans bakstycke.
Jag hängde den på en galge och där har den fått hänga, då och då har jag funderat på hur jag skulle lösa jacket men det har inte hänt något mera...
Men så en dag förra veckan efter att sonen kommenterat att tröjan "bara hängde där" så bestämde jag mig för att helt enkelt stryka på vlieseline och sedan sy med satängsöm över. Jag glömde visst att fota den färdiga lagningen... Det blev helt okej, visst syns det, men tröjan är "bara" till sonen och han har inte ens noterat min lagning.
Nu kan den iallafall användas...


Här syns mitt snygga jack...


Eftersom våren är här så blev jag sugen på att sy ett sommarlinne, har tidigare somrar sett så fina linnen på olika bloggar. Jag sydde detta som ett test och mönstret blev helt okej, jag drog dock lite för mycket i kantningen vid ärmhålet så det blev lite rynkigt. Jag blev ändå nöjd med tanke på att det var första testningen Sonen dock han vägrar att använda det och för att få honom att ens prova det så blev det en och annan muta, och inte ens då så lyckade jag ha det på honom mer än 10 sekunder ;)


Lappen fick hamna mitt bak..



Idag har hela familjen spenderat några timmar ute vid vattnet, vågskvalp, sol, cykeltur, fika bestående av hembakade bullar och sedan lite kurragömma och bus på det, härligt!!

1 kommentar:

  1. Tur att du kunde rädda tröjan och synd på linnet att sonen har en annan uppfattning. Det är jobbigt med bestämda barn ;-)

    SvaraRadera