torsdag 15 mars 2012

Badkläder

När jag gick Dräkt & Design på gymnasiet så läste vi en sömnadskurs i bad- och underkläder. Obligatoriskt var att sy bh och trosor. På den tiden hade jag ännu mindre tålamod än nu och ville att allt skulle bli klart på en gång. Att sitta och pyssla och pillra med millimetrar och små sömmar var inte min grej. När kursen var klar så sa jag att jag inte skulle syssla ned att sy bad och underkläder.

Men som med allting så får man ändra sig....eller hur?

På en bytardag förra helgen hittade dottern ett par badshorts och eftersom de var mönstrade så tyckte jag att det var en bra idé att sy ett enfärgat bikinilinne. Detta tyckte jag inte räknades som badkläder, det var bara ett halternecklinne i badlycra. Jag ville inte vara ute i sista sekund denna gång utan sydde linnet två dagar innan dottern skulle till badhuset. Och tur var det för när jag kommer hem från jobbet kl 19 kvällen innan badhusbesöket så meddelar dottern att hon inte hittade några bikinitrosor...
Och det stämde, jag hade visst gjort mig av med dessa eftersom de var små och kvar var bara baddräkter... Så plötsligt fick/var jag tvungen att sy ett par bikinitrosor. Jag klippte sönder ett par trosor för att få ett mönster och sedan blev jag glad när jag kikade i resårlådan och insåg att jag hade svart vikresår som är inhandlad för säkert 10år sedan.

Sömnaden var inte alls så pillrig och besvärlig som jag kom ihåg
och kanske blir jag biten av detta,
men någon mer bh är jag inte sugen på att sy än ;)


Material: Badlycra från Ohlssons, rester från detta projekt och detta. Vikresåren ur gömmorna.

Mönster: Både linnet och trosorna är avritade från befintliga plagg.

Bra: Att passformen blev bra helt utan provningar. Och att jag hittade vikresåren, den underlättade en hel del.

Dåligt: Att det är små skavanker på bikinitrosorna men när klockan närmar sig 22.30 så hade jag samma korta tålamod som på gymnasiet ;)

3 kommentarer:

  1. jättefint... är imponerad av ditt tålamod, själv gillar jag bara snabba projekt! :-)

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Skulle nog inte ha tålamod nog... :-)

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat! Jag hoppas att du vågar dig på att testa behå-sömnad någon mer gång för det är inte mycket värre än att sy badkläder ;-)

    SvaraRadera