söndag 4 mars 2012

Presenter till systerdottern!

Systerdottern har fyllt 7 år och detta ska förstås firas. Jag vet att min syster letade länge efter sommarklänningar till I ifjol, detta var inte lätt då tjejen drar 134/140 men då bara var 6år. Klänningar i passande storlekar hade ofta smala axelband och var inte alltid så lekvänliga. Men min syster är uppfinningsrik och köpte fina nattlinnen istället, de är ju mjuka, har ärm och är lekvänliga...

Men därför så hade jag ett väldigt bra utgångsläge till denna födelsedag så det blev två sommarklänningar och en kjol. Tur att tjejen är klädintresserad ;)

Klänning nr 1

Material: Trikå från Ohlssons, stryka-på-glitter från Otygligt.

Mönster: Omgjort singoalla mönster från någon gammalt Allt om handarbete.

Bra: Enkel sömnad och skönt att pillra med glittermatrialet på ett bomullstyg, denna gång behövde jag inte vara så rädd för värmen på strykjärnet :) Dottern tyckte den var snygg och ville ha en likadan.

Dåligt: Att jag inte är så bra på detta med scanner och datorer....jag scannade in en liten fjäril och tänkte förstora den. Det verkade enkelt för att slippa rita en ny likadan men större... det var dock inte för lätt för otekniska mig. Det tog mig ca 12st utskrivna papper innan jag hade lyckats skriva ut den i rätt storlek :D



Klänning nr 2

Material: Blommig trikå samt vit trikå från Ohlssons.

Mönster: Egenritat förlängt tunikamönster.

Bra: Jag blev nöjd med valet av vita kanter och volang, som vanligt velade jag länge... valen stod mellan vitt, gult och mönstrat.

Dåligt: Att jag glömde sy fast tvättråds lappen.



Till sist blev det en kjol. Inte särskilt sommrig då den är sydd i babycoordmanchetser, men fröken hade själv klappat på tyget hos mig och jag ville gärna ge henne något hon iallafall nästan hade önskat sig ;)
Denna är sydd av en rektangulär bit, när tyget bara var 112cm brett så använde jag hela bredden. När jag gjorde detta så blev det bara en sidsöm så jag valde att göra ficka bara på ena sidan, enkelt men jag är nog mer för symmetri....tycker nog att det hade varit snyggare med fickor på båda sidor.

4 kommentarer:

  1. vilka härliga presenter...! Singoallan med fjärilar är min absoluta favorit, enkel men söt!

    SvaraRadera
  2. Vilka superfina kläder! Vilken lycka att ha en moster som kan sy så fint.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina plagg du sytt. Gillar spec singoallan med de fina glitter fjärilarna. Kanske skulle se om det fortf går att beställa sånt där glitter material?:)

    SvaraRadera
  4. så fint det är med de där stryka-på grejerna...jag borde testa det! mkt fina saker, allihop =)

    SvaraRadera