torsdag 21 juni 2012

Utmaningen: en munkjacka

Historien om denna munkjacka är lång. Allt började i julassyrrans 11-åriga grabb fick ett presentkort av mig på ett par långbenta cykelbyxor. Tidigare har jag sytt detta cykelset åt honom.
Men kraven från honom att ha cykelbyxorna i sportstrech gjorde att det var svårt att fixa men efter mycket funderande så kom han på idéen att han hellre ville ha en munkjacka. Jag fick en bild med hans önskemål och i stort så lyckades jag med detta...

Det har tagit många timmar att skriva ut, klippa och sy fast dessa applikationer. Det är tre olika typer av applikationer jag sytt; team är sytt som jag brukar sy applikationer dvs bomullstrikå som bokstäver fastsydda med tät 2.0 sicksack. Eftersom att han ville ha sitt namn ihåligt så är dessa bara sydda med en tät 2.0 sicksack, det var svårare. Crescentmärket är bara fastsytt med raksöm då det för mig inte var möjligt att sy en sicksack så smått och svängigt :)
För att det ska vara roligt att sy applikationer så krävs vliesofix och totaly stable!

Men utmaningar ska man ju ha ibland, dock så undrade jag vid vissa tillfällen varför pojken gillade just Crescent och inte DBS eller REX ;)

Nu hoppas jag att den blir uppskattad av grabben,
enligt min syster så trodde hon att den skulle ingå i midsommarstassen imorgon...
vi får väl se.
Sommrig kanske inte är första ordet man tänker på när man ser den?

Och för att vara osvensk så ska jag säga att
jag är riktigt nöjd med slutresultatet!



Material: Svart jogging, röd bomullstrikå, vit och svart muddväv, samt en dragkedja. Allt från Ohlssons.

Mönster: Burda 9622, dock förlängt ordentligt i nederkant och ärmar.

Bra: Att jag lyckades med grabbens önskemål. Jag kom ihåg att sy fast en hängare (vet inte om det hjälper men kanske hänger den oftare på kroken då). Och att slutresultatet blev riktigt tufft!

Dåligt: Det är väldigt länge sedan jul...men det har varit lång startsträcka både för mig och grabben. Och när jag väl började sy då åkte jag på lunginflammation och sedan en förkylning :(


Hoppas ni får en trevlig midsommarhelg
helst utan regn förstås!!



5 kommentarer:

  1. Vilket jobb du har lagt ner på denna!!!
    Han kommer nog bli kanonnöjd. Funderar på vad jag skulle beställa av min moster (om jag nu hade haft någon...)!
    Kul att du tar reda på din kreativitet nu när det är semester för hela slanten. Kramar från Lena

    SvaraRadera
  2. Jo, det har tagit några timmar...och jag har inte lika långt tålamod som dig vet du ;) men det är faktiskt kul att pillra med små detaljer!
    Hoppas du har en bra midsommarhelg!!

    SvaraRadera
  3. Görläcker!!! Han kan inte bli annat än nöjd!! :-) Vad du e duktigt lilla lillasyster!! :-)

    SvaraRadera
  4. verkligen snygg...! bra jobbat med tålamodet, både du och han! :-)

    SvaraRadera
  5. Han är absolut nöjd!! Ska det vara tjocktröja nu så finns bara denna :-)
    Jag tycker dock att du kunde tagit närbild på det LILLA Crescentmärket på framsidan! Det kallar jag tålamodsprövande :-)
    (Och något att skryta om ...)

    SvaraRadera