tisdag 23 oktober 2012

Coola kläder till 11-åringen

Det finns så oerhört mycket fina mönstrade tyger att köpa...av dessa så gillar min 11-åring typ 3-4st. Färg gillar hon tack och lov än...men kläderna ska vara coola. Vad just coolt betyder kan variera väldigt men glitter, tuffa tryck, oversizetröjor samt plagg med engelska eller amerikanska flaggan brukar alltid gå hem.
Så för att fortfarande få sy åt henne är det bara rätta kappan efter vinden och sy det hon vill ha och inte det jag egentligen vill sy. Samtidigt så är det roligt med utmaningar, och oftast blir hon väldigt nöjd.

Tidigt i höstas så frågade jag dottern om hon ville ha en pälsväst och det ville hon, gärna en vit! Jag kände att min lilla(stora)-sölpotta kanske borde ha en lite mörkare färg så jag väntade med tyginköp.

När vi var i Luleå förra helgen så var det förstås obligatoriskt med ett besök på Ohlssons. Jag gick gymnasiet i Luleå så på detta Ohlssons har jag handlat många, många gånger till alla plagg som syddes under de tre åren. Och även om gallerian är ombyggd och Ohlssons har bytt lokal så blir jag lite nostalgisk när jag kliver in där...Nåja nu var det ju inte det som var det intressanta utan det jag skulle komma fram till var att där hittade jag ett pälstyg till den tänkta pälsvästen som jag gillade och som jag visste skulle gå hem hos dottern. Lagom långhårig, breda ränder i begie och vitt, djurmönstrad och lite silverstrån invävda.

Väl hemma igen lånade jag en Sömnadsmagasinet på biblioteket för att få läsa sömnadsbeskrivningen, mönstret hade jag kunnat höfta men detta med att fodra... Att veta vilka sömmar man ska sy först och när och hur man ska vränga framstyckena orkade jag inte tänka ut själv utan det var mycket enklare att göra som de skrev och även om jag var tveksam ett tag så fortsatte jag att sy i den ordningen de hade beskrivit och det fungerade fin, fint! (inte så förvånande kanske ;))

Jag kan tycka det är så tråkigt att fråga om dottern vill ha något plagg och sen får hon vänta flera månader innan jag sytt det så denna gång så visade jag inte pälstyget eller ens nämnde att jag köpt det. Men denna gång gick det ganska fort från tygköp till färdigt plagg:
Söndag: tygköp,
Torsdag: mönsterlåning,
Fredag lunch: färdig väst!
Den färdiga västen hängde jag i hallen och det första dottern sa när hon kom hem från skolan var:
-Vem ska ha den där????
Hon blev mycket nöjd när jag sa att den var till henne.
Kul med en nöjd tjej! Och även jag tycker att den blev snygg.



När jag ändå var i farten så passade jag på att sy en tröja till åt henne, detta stickade glittertyg har legat till sig i hyllan i några månader men nu så blev det en långärmad lite längre tröja med ordentlig storpolo.


Material: Randig päls med silverglitter från Ohlssons, svart foder från skåpen. Brunt stickat glitter från Calletex.

Mönster: Västmönstret är från Sömnadsmagasinet Nr 12 2010, jag har dock förlängt mönstret 10cm. Jag sydde även fast en hängare, kanske hängs den upp då....
Till storpolon har jag utgått från ett grundmönster i stl 140, ändringarna samt polokragen är klippta på fri hand.

Bra: Att västen blev snygg och godkänd, samt att den blev sydd direkt! Hela tygbiten gick åt till glittertröjan så ett tyg mindre i mina alldeles för stora tyghögar.

Dåligt: Att min sy-ork just nu är väldigt liten då jag dragit på mig en förylning, hoppas den går över snart. Jag vill sy mer!!

3 kommentarer:

  1. Hoppas att din förkylning far sin kos. Nästa bekymmer blir väl när du kommer till botten i din tyggömma. Du är verkligen produktiv nu. Och snyggt blir det ju som alltid! kram från Lena

    SvaraRadera
  2. Åh vad snyggt! Vilken 11-åring som helst måste älska de plaggen!

    SvaraRadera
  3. vad duktig du är! så himla snygga plagg! Polo måste jag testa att sy!

    SvaraRadera