lördag 8 december 2012

Glädjesömnad

Jag gillar verkligen filtar så nu när chansen finns att använda det igen så var jag förstås tvungen ta chansen och sy en. I flera månader har jag velat över vilket tyg jag ska använda, jag menar om det blir en snutte-favorit så lär jag se den många, många timmar. Beslutsångesten var omöjlig att övervinna så det slutade med en lapptäcksfilt! Ett dyk ner i tyghögarna var det som behövdes där plockade jag fram favoriterna. Enda begränsningen jag gjorde var att inte blanda in precis alla färger, jag tyckte att mönstrena tog ganska mycket plats ;)
Ett stort bekymmer för mig med lapp-projekt är när man ska bestämma ordningen på lapparna. Denna gång tog jag hjälp av dottern att lägga ut samt att jag beslutade mig för att låta det bli som det blev, inte pillra och ändra i timmar.
När detta samt ihopsömnaden av lapparna kvar klar kommer nästa besluts-steg, kantfärg samt baksida. Även här fick jag beslutsångest förstås (jag tror att ni förstått redan tidigare att jag har lite svårt att ta beslut ibland ;) )
Tillslut så blev det röd kant samt turkos baksida.
 
 
 Filten är ca 60x80cm
 

 
Material: Ett stort hopkok av trikåtyger...Ohlssons, JNY, Znok, Strömming, Liandlo, Jofotex. Hoppas jag inte glömt någon. Turkos och röd jersy från Ohlssons.
 
Mönster: Kvadrater 10x10cm ;)
 
Bra: Att det var så kul att sy den och att jag tycker den är jättefin!!
 
Dåligt: Att jag sydde denna istället för att sy klart de två stora barnens one pices som jag bara har luva och dragkedja kvar. Det är så tråkigt...Men kanske jag har lite lust och ork att ta itu med dem nu?!

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar idè! Jag kanske "lånar" den när jag får ett nytt barnbarn i juni... Det blir nog fler täcken för din del iframtiden. Välkommen in i kvadraternas förtrollande värld!
    Kram från Lena D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detta med lappar är ju kul...men jag är inte på din pillriga nivå än på länge, länge ;) Självklart ska du göra en liknande filt! Du har nog också lite matchande trikåtyger i skåpen :)

      Radera