fredag 28 december 2012

Heldress till sonen

Ända sen jag sydde den första onepicen till dottern har sonen förstås också velat ha en. Nu nästan 1 ½ år senare så är hans önskan uppfylld. Han har själv bestämt hur den ska se ut, det randiga fodret i luvan var en trikåstuv som legat hos mig sedan 2010 så det kändes mycket bra när jag insåg att den matchade perfekt till de gröna detaljerna. Okej, fordet valde jag ;) Namnapplikation förstås eftersom storasyrran har det på sin första.
 
När jag köper tyger brukar jag vara snabb med att tvätta dem och innan de åker in i skåpen så brukar jag skriva en liten lapp med hur de är tvättade samt datera när de är köpta. Det är ganska kul (eller skrämande) att se hur länge tygerna blir kvar innan de är uppsydda.
 
Jag fick inte tag i någon tillräckligt lång dragkedja i samma gröna nyans som ficklåsen så istället  sydde jag på en grön kant som täcker den svarta dragkedjan. Det blev riktigt bra!
Fickorna har jag sytt efter Bibbis beskrivning, jag är mycket nöjd över resultatet även om det var det som tog längst tid på hela overallen.
 
Parallellt med denna sydde jag även en ny heldress åt dottern, hon ville förstås också ha en med dragkedja hela vägen upp. (Denna kommer i ett eget inlägg)  Jag lovade att de skulle vara klara så att de kunde använda dem samtidigt och så blev det. Två nöjda barn som gick halva dagen med stängda dragkedjor och trevande och snubblande omkring här hemma... tänk så skoj man kan göra sig ;)
 
 
 
en mycket dålig bild får visa hela overallen..


Material: Svart och grön jogging, samt ficklås från Jofotex. Overallås från mina gömmor. Svart jogging från Ohlssons...Ja, jag hade räknat på hur mycket tyg som skulle gå åt så att jag för en gångs skull skulle köpa lagom mycket. Jag handlade enligt mina uträkningar men insåg när jag kom hem att eftersom luvan skulle gå att stänga så gick det helt enkelt åt 20cm till på bredden och då fungerade inte min uträkning. Suck och pust nåja jag kompilerade med 35cm så fick jag ut luvan också.

Mönster: Jag fixade ihop tröj och byxmönster och la till ordentligt i grenen. Denna gång var jag tom så duktig att jag ritade upp det på ett mönsterpapper så nästa gång så har jag det klart!

Bra: Att de två dressarna blev klara innan lilla lillebror anlände, samt att de två stora barnen blev mycket nöjda.

Dåligt: Att jag lovat barnen dessa dressar "till hösten" och jag vet inte om mitten av December är "till hösten". Samt min miss i tyginköpet då ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar