söndag 6 januari 2013

Nytt år!!

Gott nytt år & GOD FORTSÄTTNING!!

Hos oss går dagarna fort, fort. Till stor del beror detta på lilla A som gärna är uppe sent på kvällarna, äter ett par gånger på natten och sedan sover länge på morgnarna. Eftersom att det nu är jullov för hela familjen så har detta medfört att vi inte är uppe och klara förrän vid 12-12.30 tiden. Mysigt och skönt är det att kunna ta det lugnt men dagarna blir väldigt korta och omställningen att komma tillbaka till vanliga skoltider känns lite brutal ;)

När A var 8 dagar så testade jag honom lite...man måste ju ta reda på om det är en väluppfostrad pojk eller ej. Testet bestod av att han lov i sin säng, sov och grymtade lite om vartannat. Jag satte mig vid symaskinerna som står 1,5m från hans säng och sydde fyra dreglisar på overlocken. Det som hände var att han somnade ordentligt och sov en lång stund!!!! Det är min bebis det :)
Nu vet jag alltså att jag vågar dra igång maskinerna utan att vara rädd att väcka honom.... Sedan dess har jag inte sytt mer än några små projekt men i mina tankar finns det en del del jag skulle vilja sy nu. Men vi får se när tiden kommer...

Tillsvidare visar jag projekt som är sydda innan jul:
Dotterns one-pice står på tur. Önskan var en lila med svarta detaljer. Eftersom att vi inte hittade någon jogging i rätt lila nyans så föll valet på velour istället. Velour är mycket tacksamt att sy i, luggen gör att små skavanker döljs. Och p.g.a luggen på tyget så är det hopplöst att sy stickningar, även om stickningen är rak så ser den sned ut då luggen lägger sig åt olika håll. Det gillar inte jag. Okej att det syns att det är snett när jag sytt snett, men inte att det ser snett ut när jag sytt rakt! Och trots vliseline och tråckling så drog sig dragkedjan lite ändå. Men resultatet blev okej och dottern är nöjd. Den har dock inte blivit lika använd som sonens, men så är det dotterns andra heldress och sonens första. Fickorna är sydda efter Bibbis beskrivning, precis som på sonens heldress. Jag passade på att sy allt sånt piller-göra parallellt så att båda skulle bli klara samtidigt.

 
Material: Velour från Jofotex, overallås från Ohlssons, ficklås från mina gömmor.
 
Mönster: Eget, ihopsatt tröj och byxmönster. Inte nedritat på mönsterpapper tyvärr...
 
Bra: Att denna blev klar innan lillalillebror anlände. Samt att mobilen rymdes i fickorna.
 
Dåligt: De raka stickningarna som ser sneda ut och dragkedjan som drar sig lite.

1 kommentar: