söndag 10 februari 2013

Än är det vinter kvar säger mor....

Senaste veckorna har jag sett vårkläder dyka upp hos flera bloggerskor.
Härligt och inspirerande! Även om jag gillar vintern så är det härligt när våren kommer.
Jag känner mig dock lite avig som istället för att tänka på vårgarderoben har sytt en tjock gosig luvtröja till dottern. Tyget hittade jag bland stuvarna på Ohlssons. Det är mönstrad jogging med en supermjuk lurvig baksida. 
Det är sällan jag köper tyger utan att fråga min 11-åring men detta visste jag att hon skulle gilla.


Luvan är fodrad med samma tyg. Anledningen att jag fodrade den var att det var lättaste sättet att få kanalen till snodden snygg, samt slippa synliga sömmar på insidan.
11mm öljetter fick det bli på luvan för att bandet skulle gå igenom. Att hitta grova mörklila band var inte lätt så bandet är ett stickat kantband jag sytt ihop. Jag använde samma band för att kanta munkfickan.


Material: Stuv, mudd och Prym-öljetter från Ohlssons. Jogging med supermjuk baksida, kan det heta cuddle fur jogging ?? (annars borde det heta det ;)) Band samt ändstopp från Calletex. 

Mönster: Burda 9622. Detta är dock med dragkedja så jag har gjort förändringar på både framstycke och luva. Som vanligt tycker jag att mönster är korta och breda så jag gick efter stl 146 men har förlängt ordentligt i nederkant och ärmar för att få en tröja som motsvarar stl 152/158.

Bra: Dottern önskade att den skulle vara klar till skolans skridskoåkning. Jag började flera dagar innan, men sen kom en sjuk 6-åring plus att jag sov bort en hel förmiddag för att stoppa en förkylning. Sedan var jag tvungen inhandla mudd gjorde att tiden blev knapp i slutet i allafall. Men eftersom att jag har en förmåga att vara uppe alldeles för länge så hann jag klart den sent på kvällen innan skridskoåkningen.
Dotterns kommentar: Den är bäst och så mjuk!!

Dåligt: Jag hade velat ha samma nyans på muddar och snodd men det gick inte att få tag på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar