onsdag 4 januari 2012

Vintertröja

Som jag tidigare nämnt är jag en riktigt fryslort, på vintern har jag oftast kofta eller en tjockare tröja.
I och för sig så är det knappast vinterväder just nu men jag sydde mig ändå en varm gosig tröja...
Tyget är ett grovstickat acryl/ull blandning mest acryl skulle jag tro, men det är bra för jag fixar tyvärr inte mycket ull, det kliar och sticks så förskräckligt! Tyvärr så håller acryl sig inte fint lika länge som ull...


Jag gillar stora polokragar och knappar, så det fick bli en kombination av detta för att få lite detaljer.
I ärmsluten sydde jag på en bred mudd som jag vek upp.
(jag ser på bilden att jag inte klippt rent vid fållen när jag fotograferade, men det är gjort nu)

Kragen avslutade jag med en bred kantning av muddväv
och knapparna är min farmors gamla.

8 kommentarer:

  1. så snygg...! Gillar verkligen kragen!

    SvaraRadera
  2. Åh vilken mysig tröja och jag gillar kragen jättemycket. Den idén kan jag nog tänkas låna ;-) Vilken tur att man kan sy i de material som fungerar bäst för en själv. Jag skulle aldrig kunna ha på mig något med polyester eller akryl i för jag blir statisk och det bara sprakar om mig.

    SvaraRadera
  3. wow vilken snygg tröja! sådana här kragar gillar jag verkligen =)

    SvaraRadera
  4. Ursnygg!! Kragen med knapparna var superfin! Är det svårt att sy i ett så stickat tyg, jag menar är det inte lätt att det maskar upp sig?

    SvaraRadera
  5. Tack för era fina kommentarer!

    Mulliga m - jag fixar acryl och polyester bara jag slipper ha det närmast kroppen, men en bomullströja under är ett måste!!

    OYB - Det var inte svårt att sy i tyget, det repade sig lite men tog man det bara direkt från klippning till OL var det inga problem alls!

    SvaraRadera
  6. Så himla snygg tröja! Sånt material har jag aldrig testat att sy i, kanske nåt att testa, är oxå frusen typ jämt :-)

    SvaraRadera