tisdag 2 april 2013

Vårkofta, mössa och vantar

Nu när det börjar bli vår ute och graderna kryper upp så tyckte jag det var dags att byta ut lillgrabbens overall. Svamptyget är ett av mina favoriter just nu. Kombinationen turkost och rött har jag sytt i många varianter men än har jag inte tröttnat. Koftan är sydd i velour och fodrad med svamparna. Mössan och vantarna är dubbel trikå.
Mössmönstret är nytt. Jag valde mellan hjälmluva eller vanlig mössa, men inget kändes riktigt bra. Några nätters fundering slutade i en vanlig mössa men formad så den går ner över öronen. Att den skulle ha knytband visste jag hela tiden. Allt annat anser jag nämligen vara värdelöst på små bebisar som ligger ner i vagnen och snor sig runt ;)




Plaggen är redan invigda och sonen verkar tycka att det är okej att ha de ute i vårsolen.
 
Napphållaren är sydd flera veckor innan kläderna...att jag gillar turkost, rött och svampar märks.
Men att ha napphållaren tillsammans med kläderna är nästan en övermatchning.

Material: Turkos Hilco veluor från Karinottilia. Svampar från Ohlssons. Röd mudd från Sos och knappar från 3exter.
 
Mönster: Egna alla tre. Mössan och vantarna är ritade på fri hand. Mitt bodymöster har varit grunden till koftmönstret.
 
Bra: Att velouren räckte till denna kofta. Det var bara en liten snutt kvar från dotterns pösbyxor.
Jag blir glad av färgkombinationen och är mycket nöjd över att jag beslutade röda kanter (vita var alternativet). Och att det är vååår ute!
 
Dåligt: Ärmen på koftan blev lite trång, trikå mot trikå i ärmar är egentligen inte fördelaktigt då det fastnar i varandra. Men jag tänkte att koftan blir lite varmare med foder även i ärmen. Man måste bara hålla i lilla bebishanden när man klär på lillsprattlet. 
 
 



5 kommentarer:

  1. vilket fantastiskt fint set...!

    SvaraRadera
  2. Lillsprattlet var en ny benämning på sin ögonsten. Det ska jag lägga på minnet när barnbarnet dyker upp i juli.
    Kram till er alla! Lena D

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tack så mycket för att du "skvallrade", kunde väl ge mig fan på att det var FB =) Vad roligt att du brukar kika in på min blogg, ser att du också gör mycket fint! Och vilken smart idé att skriva bra och dåligt med det du sytt. Annars glömmer man ju lätt sådant.

    SvaraRadera
  4. Kanon snyggt!!! Visst är svamparna söta och turkos en härlig färg nu till våren.

    SvaraRadera
  5. Det var det här setet jag tänkte på här om dagen när vi prata.... Så otroligt fint! ^^ <3 //Mathilda

    SvaraRadera