lördag 26 februari 2011

Kusintröjor..

Dottern 10år beställde innan sportlovet likadana tröjor till henne och jämngamla kusinen.
Det skulle vara i den blåa viskostrikån som hon köpte i höstas på Jofotex, och det skulle vara blixtar med öljetter som applikation. Så det var bara att börja :)
Lite tankeverkasamhet behövdes då jag bara hade ca 80cm av den blåa trikån. Sedan så ändrade sig dottern på vägen och ville hellre ha en tunika....så det fick bli en hel del svarta detaljer för att få ihop detta ;)
Det blev även en applikation på ena ärmen med deras bokstav, E på den ena och G på den andra. Och för mig som nybörjare på applikationer så kan jag säga att E:et var betydligt enklare att sy än G:et.
Kusinens är kortärmad, medan dotterns har en kort blå ärm med rå kant och en lång ärm som följer från ärmhålet.

Lika men ändå olika, precis som de två som ska ha dem!

Bilderna är väldigt snabbfotade!
Tröjan till grabben fotades minutrarna innan det blev ett paket av den och dotterns tunika är fotad efter en hel dags lek på Busfabriken :D


Material: Blå viskostrikå, Jofotex. Svart viskostrikå med massor lycra, Ohlssons. Samt 4mm öljetter, Prym.
Mönster: Basmönster från Sömnadsmagasiet.
Bra: Att jag använde upp nästan alla 4mm öjletter (jag tycker det är svårt att få de som bara har en del snygga även på baksidan)
Dåligt: Kortkvalitéen, samt fastsömnaden av G:et...alldeles för mycket svängar för min ovana hand :)



Matrial: Samma som ovan.
Mönster: Egenritat tunika-mönster men jag har utgått från samma grundmönster som ovan.
Bra: Kul att dottern ville att jag skulle sy. Och att dom två kusinerna fortfarande vill ha lika kläder trots att dom snart är 10år och en tjej och en kille, HÄRLIGT!
Dåligt: Efter tvätt så kröp två av 4mm öjletterna ur så jag fick pillra dit två 5mm istället..men dottern har då inte komenterat det så hon har knappast sett det.

Sydde även ett par tights till dottern, men dessa får visas efter tvätt :)

2 kommentarer:

  1. å vad fina de blev, och vilken rolig ide med lika kläder fast man är kille & tjej!

    SvaraRadera
  2. Snygga! och vilken härlig blå färg det ser ut att vara! Kul att de vill klä sig lika!
    Ja, svängar på applikationer är inte alltid lätt att få perfekta...

    SvaraRadera