onsdag 2 mars 2011

Till mig!

Jag försöker att uppdatera min garderob nu till våren. Jag har alldeles för många plagg som tar plats i garderoben som jag inte längre trivs i..
Så nu blev det denna; lagom vardags, men lite "piffig" med den falska knappslån, spets och knappar.
Mönstret är i grunden samma som till tröjan med puff, men eftersom jag var missnöjd med ärmarna på den så ritade jag om i princip hela ärmen.
Ärmarna på denna har jag veckat istället för att rynka, samt att jag inte har sytt någon resår uppe ärmen. Detta i kombination med att detta är en bomullstrikå som inte säckar ihop på samma sätt som viskosen så blev detta mycket bättre.
Jag smalnade även av mönstet lite i sidan och ritade ärmen smalare runt överarmen. Så ritar jag av ärmen nu utan rynk så hoppas jag att jag har ett bra grundmönster till tröjor.
Ringningen hade jag stor beslutsångest om hur jag skulle göra, jag hade tankar om kantning antingen med svart eller med samma tyg som tröjan...men båda dom idéerna gav för mycket effekt. Det slutade med att jag sydde den falska knappslån och spetsen först och sedan gjorde en infodring. Från axelsömen och bak har infodringen fått en synlig söm men fram ville jag ha den osynlig så där är den bara fäst fram i knäppslån samt att jag sydde ner sömsmånen mot infodringen. Och det blev den "osynliga" effekten jag ville ha :)

Material: Stuvbit samt spets från Ohlssons. Knappar från min farmors underbara knappsamling!
Mönster: Omritat tröja med puff, Allt om handarbete nr 12 2010.
Bra: Slutresultatet blev bra och kommer att putta ut något annat från garderoben :)
Dåligt: Jag irriterar mig på att spetsen på den falska knäppslån i höger hörn ser sned ut. Det är den inte utan detta beror på att det avsydda hörnet inte hamnade i den bredaste delen av spetsen som den gjorde på höger sida. Jag hoppas att det inte syns när jag har den på mig...men lite irriterande är det....

3 kommentarer: