torsdag 28 april 2011

Sommarklänning

Hittade en gammal favorit i garderoben när letade efter sommarkläder...
Denna klänning sydde jag till förra sommaren. Jag hittade tyget i stuvarna på Ohlssons och föll för det direkt. Det är en härlig tunn viskostrikå. Senare hittade jag det även på Svenska mönster, då kostade det 249kr/m !!!
För min stuvbit på ca 90-100cm gissar jag att jag betalade ca 50-60kr :)
Jag klippte av lite tyg på bredden och sedan sydde jag 20 varv smock, sydde ihop sidsömmen, fållade, sydde på axelband och sydde på en silikonresår upptill så att den sitter uppe även om jag viker in axelbanden. Jag gjorde nämligen så att det går att att vika ner axelbanden så jag kan ha den axelbandslös också.
Jag trivs riktigt bra i den, jag kommer nog att sy en liknande även i år men då ska jag göra smocken ända ner till midjan för i denna modell kan det lätt bli lite gravid-känsla..


5 kommentarer:

  1. vilken ljuvlig klänning! Är också sugen på att sy smock, men lite rädd för gravid-känslan :-) Tror att jag börjar med en till dottern...!

    SvaraRadera
  2. Hej Smilla!
    Nu har jag äntligen blivit färdig till att lägga dig bland bloggar jag följer. Du gör ju hur mycket fint och varierande som helst!!!

    SvaraRadera
  3. så fin, somrig och härlig! ang sy smock, hur bred ska man börja med, eller vad man ska säga...dubbelt upp med tyg? förstår du vad jag menar?!

    SvaraRadera
  4. Jättefin! Härligt tyg!
    Har nyligen börjat med en smockklänning jag med! Hoppas jag får till smocksömmarna bra. Kör du alla sömmarna sammanhängande eller startar du på nytt för varje varv?

    SvaraRadera