torsdag 10 november 2011

Välanvänd gosekudde

Någon gång i somras kom dottern med sin gosekudde och meddelade att den behövde lagas.
Det har gjorts en gång förut så jag visste precis hur jag skulle göra samt att det inte alls var krångligt.
Men lik sjutton har den legat hela hösten. Dels för att dottern inte använder den längre (men den ska finnas i hennes rum om det krisar sig någon gång), samt att det finns så mycket roligare saker att pyssla med *skäms*
Vändningen kom när dottern skulle ha med en bok och gärna en gosig kudde till skolan. Jag frågade då om hon ville ha gosekudden, och det ville hon ju, om jag hann laga den till dess. Mitt dåliga samvete blev då enormt och jag var förstås tvungen att fixa det med en gång.

Denna kudde har varit med ett tag, jag sydde densyslöjden någon gång under mellanstadiet. Den låg länge på min säng och stuvades runt i olika kartonger och förråd, men så tog dottern den när hon var ca 1år så då blev det ett helt annat slitage på den.
Första gången den behövdes fixas var dottern ca 4år och inte pigg på min idé att vi skulle göra en helt ny. Den skulle vara precis så knölig och gosig (?) som originalet.
Så då gjorde jag istället ett nytt fodral och valde att sätta ett dolt blixtlås på den övre kanten. Lite bakvänt men tanken var att det inte skulle vara något som skavde på halsen när hon låg på den. Detta godtogs men första kvällen hade hon öppnat dragkedjan och stuckit in handen för att gosa med det gamla mjuka tyget under :)
Nu gjorde jag precis samma sak, vi får se om det var sista gången eller om den kommer behövas fler överdrag.


Nya fodralet, med gamla gosiga, knöliga kudden i.

Gamla fodralet.

Och originalet, vänanvänd som synes :)

Det dolda blixtlåset

Och till sist min underbara pressarfot för att sy dolda blixtlås
jag syr det inte ofta men när jag gör det är den är superbra!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar