söndag 26 augusti 2012

Storbeställning till en nyfödd tös

Förra veckan fick jag en beställning som skulle ges bort till en liten nyfödd tös. Min vän F beställde en klänning, ett par byxor och en body. Men under veckan utökades beställningen med även en filt och en mössa :)
Jag fick rita ett klänningsmöster eftersom det närmsta jag hade var ett tunikamönster i stl 140 och det kändes inte så passande när denna beställning skulle sys i stl 62.
Jag utgick från ett bodymönster, första försöket fick väldigt mysko proportioner och såg mer ut som ett linne i stl 92. Nästa försök gick bättre men några justeringar till gjordes innan jag blev nöjd. Nu ska jag bara rita ner det ordentligt, för att komma ihåg 5mm där och 5mm där det gör jag knappast till nästa gång det är dags att sy denna modell.
Plaggen överlämnades till min vän F igår och de skulle hälsa på lilla nyfödda tjejen idag...

Material: Brun velour, rosa moln samt brun mudd alla tre från Ohlssons. Prymknappar från Bibbis.

Mönster: Bodymönstret är ett gammal Burda, övriga är egenritade.

Bra: Jag trodde jag var less på kombon med rosa och brunt, men allt eftersom filten och bodyn syddes blev jag mer och mer förtjust!!! Innan sommaren införskaffade jag till slut en Prymtång, efter att i 11år fått tänka på vad klockan är varje gång jag ska slå tryckknappar (bor i lägenhet) så kan jag nu sätta fast knappar fast klockan passerat 23.30, och snyggare blir det med tycker jag. Mycket bra investering!!

Dåligt: Jag hade gärna matchat velouren och mudden exakt men tyvärr så fick mudden bli en nyans mörkare då detta var det som fanns att få tag på med så kort varsel.


5 kommentarer:

  1. fint... gillar klänningen lite extra mycket!

    SvaraRadera
  2. Det är ett härligt set du fick till! Det är väldigt elegant med den bruna kanten på bodyn och filten. Fortsätt på den funna stigen, man kan ju sy i andra färger också! Kram från Lena ps Klänningen är klar nu! ds

    SvaraRadera
  3. Så fint! Jag vet inte varför men jag har alltid varit extra svag för just brun velour, det är så mysigt på nåt sätt!

    SvaraRadera
  4. Mysigt! Nu fick jag upp ögonen för rosa och brunt! Det var mkt brunt till Elsa när hon var liten, men nu har jag kommit ifrån det. Tack för hjälpen häromdan!

    SvaraRadera
  5. Men hjälp vilket set! stort, snyggt och så underbart!

    SvaraRadera