lördag 10 november 2012

Mer moln

När jag ändå var ingång med molnen så passade jag på att sy en amningskudde. Tidigare hade jag en amningskudde fylld med kulor (men den har jag gett bort), så min första tanke var att sy en likadan.
Men så funderade jag och valde istället att fylla denna med kuddstopp. Anledningen var dels att jag upplevde den kulfyllda som knarrande och "högljudd" när man låg med örat mot (jag upptäckte detta då jag själv använde den som kudde vid någon middagslur ;) och för den där lilla knodden med små känsliga öron kändes det sådär. Den andra anledningen var att skulle jag stoppa den med kulfyllning så var jag "tvungen" att göra en Stoff och stil beställning...och hur lätt är det att bara beställa tråkiga fyllnadskulor?
Istället blev det alltså kuddstopp som fyllning, detta hade jag t.o.m hemma i form av två helt nya prydnadskuddar som jag köpt tokbilligt för ca 2år sedan men aldrig ens har blivit uppackade ur påsen!! (Jag skäms) Dessa slaktades nu och räckte perfekt till amningskudden.
Själva innerkudden är sydd av min mormors tjocka fina underlaka. Det dolda blixtlåset fanns också i mina lådor, dock lite för långt men det var bara att korta av.

Som ni säkert märkt så försöker jag sy upp tyger som ligger i överflöd här hemma, målet är att de tyger jag har ska rymmas i skåp och lådor innan jag handlar mer. Nu har jag två höga svajande högar som inte ryms någonstans...
En stor inspiration till detta var bla Älsklingsfrö som under en tygutmaning i somras sydde upp 34 meter på 2,5 månad...imponerande!!!

De mängderna kommer jag inte att klara men när jag räknar efter så har jag faktiskt sedan September sytt 11 meter av gamla tyger...sedan har jag även köpt några meter nya och sytt av dessa, men de är inte medräknade.




Hittade moln på lite fler ställen i huset, grejor jag gjort för flera år sedan...
Denna tavla hänger i sonens rum..
 ...det gör även denna lampa. Jag köpte denna lampa på IKEA bytte genast tyget
(har för mig att det var någon långbent insektsliknande figur på orginalpappen).
Det var mycket enkelt, ett par skruvar att lossa och sedan skruva fast med nya tyget på...
Klart!!


Nu är mina 4 meter av detta tyg nästa slut...och kanske är det tur...mycket moln är det nu :)

1 kommentar:

  1. Bra saker du gjort av tyget! Det är lätt att bara köpa hem mer o mer tyg. Jag borde också försöka göra mig av med några meter tyg.... Kan kanske bli några hemmasydda paket till jul.

    SvaraRadera