söndag 21 november 2010

Tjuvtitt på julklapp

Jag hade tänkt att inte visa upp julklappar till släkten här på bloggen då jag hoppas att dom kikar in ibland. Men denna blev jag så nöjd med så jag måste få visa den redan nu :)
Mottagaren är min systerson G på 9-år, så han kommer förhoppningsvis inte att se denna bild men säkert min syster. Men visst syster är du bra på att hålla hemlisar? :)
Jag vet inte om denna tröjan faller honom i smaken men han gillar lila och glitter så jag hoppas att denna är tillräckligt tuff för G.
Och även om han inte gillar den så är jag väldigt nöjd över resultatet, den blev till och med lite bättre än vad jag trodde!

Applikationen fram på har jag gjort på följande sätt: Först har jag strukit på stadband på kanten av en svart trikå-rektagulär. Sedan har jag strukit stadband på avan av det lila tyget, samma mått som den svarta rektangeln eftersom dessa ska sys ihop. Det hade varit mycket enklare att kunna pressa mellanlägg på hela dessa bitar men på den lila gick det inte då detta sedan ska klippas i så att mellanlägget ev. skulle synas. På den svarta rektangeln hade det gått att pressa mellanlägg på hela men jag var rädd att det skulle kännas tjockt så jag vågade inte.
Sedan har jag sytt fast den svarta rektangeln under det lila framstycket, först med en lila smal sicksack, och sedan med en svart dekorsöm för att tuffa till tröjan.
Efter det så mätte jag och markerade ut var jag skulle klippa, sedan klippte jag upp det lila framstycket på länden så att den svarta trikån blev synlig.
Sedan sydde jag svarta stickningar på bredden över aplikationen.

Sedan var det bara att sy resten av tröjan som vanligt. När jag rådfrågade syster om tyget så sa hon att G säkert skulle vilja ha lite svart till den lila glittertrikån, så det blev svarta ärmar och bred svart halsringning.

Vissa saker jag syr har jag svårt att ge ifrån mig för att jag är så nöjd med resultatet, denna tröja är en sån sak, men jag har fotat den så snart ska den få bli inslagen :)

Material: Lila glittertrikå, viskos. Samt svart viskostrikå, båda från Ohlssons.

Mönster: Baströja stl 140, idé till applikation från Allt om handarbete nr Feb 2009.

Bra: Snygg och inte bara samma gamla tröj-sömnad som vanligt! Sedan provade jag att dela mina Smilla lappar och det gick utmärkt att elda den klippta kanten. Så nu kan jag placera dom var jag vill!

Dåligt: Nja....jo det skulle vara att den lila trikån rullade sig inåt, det blev lite snällare då. Jag hade gärna haft utåt-rullade, lite ruffigare kanter. Men det blev snyggt med inrullade kanter också, dock något att tänka på om det blir någon mer liknande tröja.




2 kommentarer: