lördag 3 september 2011

Brudklänning

I sommras fick jag det ärofyllda uppdraget att göra några ändringar på en brudklänning. Det var första gången jag arbetar med en brudklänning, och lite nervös var jag allt när jag började sprätta isär delarna...men jag memorerade i vilken ordning jag tog isär delarna så det gick bra att sy ihop dem sen :)

Klänningen var lite för liten på bruden så det jag skulle göra var att sy på en bit på tygstycket som sitter under snörningen så att det gick att snöra den lite vidare. Sedan skulle jag göra snörningsbandet längre.
Det gick dock inte att få tag i röd brudduchesse men vi hade så tur att tygstycket bakom snörningen var vändsytt i brudduchesse så vi köpte ett mörkrött foder och vlieseline så sprättade jag isär den befintliga delen, breddade den med ca 6cm och vändsydde den nya breddade delen med vlieseline-stärkt fodertyg. Klänningen hade gott med sömsmån så jag sydde även ut den några cm i varje sidsöm så behövde inte snörningen bli så bred.
Bandet till snörningen hade vi tänkt att jag skulle sy ett helt nytt men jag märkte att det blev inte alls lika fylligt och snyggt i förstärkt fodertyg som brudduchesse, så jag gjorde en förlängning på det befintliga bandet. För att få det lite fylligare så gjorde jag bandet "dubbelt", jag sydde ihop det, vände det med rätan ut och sedan så, petade jag in halva bandet "i sig själv". På så vis blev bandet "dubbelt" och blev därför lite mer fylligt...hoppas ni förstår min beskrivning....

Jag hade klänningen hemma hos mig flera veckor och jag kunde inte på dessa veckor gå förbi den utan att klappa lite på tyget. Det är något särskilt med tjock härlig brudduchesse!!

Här är klänningen omsydd och klar, jag gillar de röda detaljerna och framförallt de 36st klädda knapparna som går från snörningen ända ut på släpet!
(jag är mycket svag för klädda knappar i alla former)


 Under klänningen ska det vara en tyllunderkjol men
den har jag inte haft med när jag fotat så därför ser klänningen lite hängig ut här..

Visst är den läcker bak?!?!

Det var alltså i dessa sömmar som jag sprättade och sydde om. Skarven syns ej på bilden men ligger på höger sida, precis vid snörningskanten.
Förhoppningsvis såg ingen annan den heller...

Det var även en liten näbbklänning som behövdes kortas av på längd och axelband.
Klänningen är inte alls så här blank i verkligheten utan sydd av en mjuk duchesse.

Jag sydde även in en tärnklänning till samma bröllop men den fastnade visst inte på bild.

Jag hoppas verkligen att ändringarna var till belåtenhet och att bröllopet blev som brudparet önskade...(och kanske kanske får jag se en bild så småningom ;))

9 kommentarer:

  1. Jag säger bara wow vilken klänning!!!
    Jag gör också en hel del ändringar, och ibland presterar man faktiskt det "omöjliga".
    Det gäller att ha fantasi för att lösa vissa problem...
    Jag tycker du gjort ett fantastiskt jobb här och din kund blev säkert nöjd.

    SvaraRadera
  2. Vilket fint jobb du har gjort, förstår att det kändes lite nervöst!

    SvaraRadera
  3. wow!! vilken klänning! och vad modigt av dig att börja sprättaoch greja - bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Vad modigt av dig att ge dig på och ändra på en brudklänning! Men det syns verkligen inte det minsta så ursnyggt gjort av dig!

    SvaraRadera
  5. Fantastisk klänning! När folk frågar mig om att sy ovanliga och svåra saker säger jag alltid nej. Till och med gardiner. Men det här var ju verkligen en ära! Kul

    Jag lägger förresten till dig i min länklista, hoppas det går bra!

    SvaraRadera
  6. Wow snyggt! Den var jätteläcker.

    SvaraRadera
  7. Oj vad modigt att ge sig i kast med en sån klänning! Det blev ju jättebra!

    SvaraRadera
  8. Wow vad duktig du är! Jättesnyggt.

    SvaraRadera
  9. Wow vad duktig du är! Det blev jättefint.Något sånt hade jag nog aldrig vågat mig på :-)

    SvaraRadera