lördag 15 oktober 2011

It is partytime!

Ikväll är dottern på Disco-kalas. Det är två klasskompisar som slagit ihop sina 10-års kalas. Till kvällen har det sytts två plagg.
Det första som syddes var en tunika till en av fördelsedagstjejerna. Jag hade lite funderingar över att ge tjejerna olika saker, men det föll sig ganska naturligt att bara sy till en av töserna. Dels för att den andra tösen fick denna tunika förra året, samt att hon precis tagit hål i örornen så till henne blev det örhängen och en fin ask att lägga dem i.
Ja, så till själva tunikan. Dottern bestämde att den skulle vara sned i nederkant. Detta för att hon inte kunde bestämma sig om vi skulle göra en tröja eller tunika, nu blev det både ock :) Det är ingen märkvärdig sömnad, jag har sytt rullfåll i både ärmar och nederkant för att mjuka upp den annars kanska kantiga och tuffa känslan i tunikan.
Hoppas att du gillar den T!



Sen skulle det förstås vara disco-kläder till min donna. Redan i somras så hittade E ett linne på
Kapp-Ahl som hon ville köpa. Det var paljetter på framstycket och guldtyg på baksidan. Jag lovade då att jag skulle fixa ett sånt till henne. Och nu är det alltså gjort. Vi kom överens om att göra en tunika istället, i övrigt så är den väldigt lik linnet vi såg. Bakstycket och kantbanden är sytt i electric lycra.
Jag gillar egentligen inte att sy i paljettyg, så därför så har jag inte sytt om kantbandet i nederkant fast att det drog sig lite. Men det syns knappt på, och framförallt inte under dansandet på discot...
Jag tyckte att jag började i tid med båda dessa projekt men så när present-tunikan var sydd och jag skulle klippa ut paljett-tunikan så upptäcker jag att paljettyget som jag hade i skåpet var i silver och inte guld som jag lovat dottern. Helt fel alltså, och icke förhandlingsbart kan jag lova!! ;) Då var det bara att dagen efter traska och köpa en bit guldpaljett. Så 30 min innan kalaset syddes sista kantbandsstickningen. Detta gör även att jag alldeles glömde bort att fota bakstycket, men det är alltså bara guldfärgat.


Nåja...nästa gång ska jag vara ute i god tid!!!


Detta är dottern innan avfärd!
Glad och nöjd!
Svart, paljetter och stooora örhängen!
(oerhört viktigt med örhängena, läk-örhängena tog vi ut förra veckan och sedan dess har hela 10-åringens värld handlat om just örhängen. Hon är så lycklig att vi äntligen lät henne ta hål.
Och av de ca 15 paren hon köpt under läk-veckorna dög inga ikväll utan farmors gamla 80-tals plastringar fick det bli)
Hoppas du får en bra kväll go-skruttan!

2 kommentarer:

  1. ojojoj... hör ju hur det kommer att bli med HönaPönan i framtiden! Men vad roligt att hon blev nöjd...! Jättefina saker du har sytt!
    /HönaPöna

    SvaraRadera
  2. Vilken liten partypingla! Jättefin tunika. Det blev säkert en uppskattad present :)

    SvaraRadera