lördag 16 oktober 2010

Två velourplagg klara

Nu har jag börjat sy i velouren som jag köpte för ett tag sedan. Hittills har det blivit en tröja till sonen och ett par tights till dottern. Det ska även bli en tunka till dotter och ett par byxor till sonen, om tyget räcker.

Material: Prickig- samt bilvelour från Ohlssons.

Mönster: Raglan tröja från en gammal barnklädesbok från Ica-förlaget (hittar den inte just nu), uppgraderat till stl 104. Tightsens mönster är från en Allt om handarbete, stl 140.

Bra: På tröjans ärm- och halskanter använde jag min nya tvillingnål som bara är 2,5mm, det blir riktigt snyggt tycker jag. Tightsen har inga överaskningar alls, bara ihopsydda, fållade med tvillingnål (5mm), samt resår i midjan och tvillingsöm även där. Jag kom även ihåg att sy i lappar som markerar bak, både i tröja och tights.

Dåligt: Att ärmen blev lite väl bred nertill då jag gjorde en bandkantning i ärmslutet och inte mudd, så därför har jag tagit in dem men då bara OL rakt igenom bandkantingen, så det är inte så snyggt i ärmsömmen.





Tidigare skrev jag om dom stora knaparna som dottern hade köpt i Stockholm, idag så hittade hon ett användningsområde för dom, det blev en mobil till dockans babyskydd :)


4 kommentarer:

  1. Försöker nu kommentera ditt fina inlägg. Härliga kläder. Skriver mer när jag vet on detta funkar.
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Hejja Det fungerade! Du ser det är inte så svårt :)

    SvaraRadera
  3. Jättemysiga kläder. Även vantarna var ju urgulliga.
    Mamma

    SvaraRadera
  4. För att inte tala om den fina mobilen som din dotter gjort. Jag kan tänka mig att dockan blev glad.Mamma

    SvaraRadera