onsdag 9 mars 2011

En gammal favorit

Denna sydde jag för minst 1½år sedan. Idéen började med att jag hittade den stoora knappen i min farmors underbara knappsamling som jag ärvt. Jag kände att jag ville göra ett plagg där knappen var detaljen. Jag kikade på en av min mammas stickade koftor för att få ärmen rätt. Det är inte någon isydd ärm utan den är klippt i ett stycke. Mycket enkel modell som jag valde att fodra för att slippa ha fållar på rätan.

Jag trivs väldigt bra i denna, och får väldigt många komentarer om att den är snygg. Säkert 25-35 kunder på jobbet har berömt den, dock jag ingen varit under 40 år, de flesta har varit över 60år.
Jag tycker det är så roligt då jag själv inte har passerat 30-gränsen riktigt än. Men jag har inga problem med att vara tant så jag fortätter stolt ha den :) :) :)
Jag har haft åtmistone 5-6st som har velat ha mönstret, och 2-3st som frågat om jag syr och säljer. Tyvärr går det inte att prata "egna" affärer på mitt jobb men jag har fatiskt ritat ner mönstret så om jag någon gång får ändan ur vagnen och provar stå på marknad så ska jag nog sy upp någon mer samt kanske sälja mönstret...
Min lilla farmor skulle ha vetat vad en av hennes knappar fick så mycket uppmärksamhet :)

Material: Grått tyg i någon polyetserblandning?, svart foder ur gömmorna samt knapp efter farmor.
Mönster: Eget
Bra: Att jag trivs mycket bra i den.
Dåligt: Att den börjar bli noppig, det får nog bli en till hösten, jag har funderat på en i ull...


Har den ofta som här, med långärmad tröja under. Härligt varm om axlarna på vintern...
Dock brukar jag inte ha randiga mjukisbyxor på jobbet, men hemma har jag dom jämt :)

1 kommentar: