torsdag 23 juni 2011

Midsommar hälsning och kläder till cykel-tokig grabb


Till brorsonen F på 7år har jag sytt ett set med tröja och shorts.
Eftersom F älskar att cykla och trixa så föll jag direkt för tyget med bmx-cyklar.
Jag sydde ett par shorts som slutar under knät (bra för eventuella cykelkrachar). För att lätta upp det blåa lite så blev det detaljer i form av egengjorda paspoaler i orange och revärer i vitt. Sedan hittade jag snoddstoppar i orange, men resåren fick bli vit. Knäna formsydde jag (heter det så?)
I midjan sydde jag fast en vanlig resår men slog även i öljetter och drog i en rundresår, mest för detaljerna, men lite funktion också. F är nämligen en riktig smalis...
Gjorde även liknande i benslut, se detaljbilden.

På tröjan ville jag ha med cykeltyget någonstans, jag klurade länge och hade flera idéer men tillslut blev det en F applikation. I övrigt så är det inga konstigheter, vanliga tröjmönstret, vit bomullstrikå kantad med orange muddväv. Fick köpa en orange tråd för det hade jag ingen!

Material: Bmx-mönstrad lapptäcks stuv, orange lakansväv, vit bomullstrikå samt orange muddväv från Ohlssons. Orange snoddstoppar från lokala tygbutiken. Totaly stable från Bibbis. Vit lakansväv från mormors gamla lakan ;)

Mönster: Burda 9800 är utgångspunkt, tröjan ordentligt avsmalnad och byxorna ändrade både här och där :)

Bra: Att jag blev riktigt nöjd med resultatet. Shortsen blev tuffa och jag måste nog göra något liknande till sonen. Samt att plaggen passade perfekt på F!

Dåligt: Att det redan är sommar, inte kommer jag att sy ett par shorts till min grabb nu... ;)



Detaljerna i benslut.
Inspirerad av ett par shorts min grabb har så gjorde jag en ögla att trä i resåren i så att resårölgan inte sticker ut så långt om man vill dra ihop bensluten. Inte lika stor risk att fastna i någonstans...
Här syns även lite av form-sömmarna vid knät.


Till sist vill jag önska er:

GLAD MIDSOMMAR !
Hoppas ni får en trevlig dag utan regn..

1 kommentar:

  1. Fint set med snygga detaljer på shortsen. Fin tröja också i tidigare inlägg, kul att du inspirerats av mig och H&M:)

    SvaraRadera