torsdag 13 januari 2011

Tröja med puff...

Jag har tittat hela förra året på alla söta "puff-ärmströjor" i affärern, ni vet med vanlig puffärm plus att det är sytt en rynk mitt uppe på ärmen.
Så när jag fick se att det fanns mönster på en sådan tröja i Allt om handarbete så var jag tvungen att sy en.
Om jag hade anträngt mig lite hade jag kunnat rita ett eget mönster men jag tar mig aldrig tid till mönterkonstruktion, det kan bero på att jag inte tycker att det är så jättekul....

Material: Lila viskostrikå från Ohlssons.

Mönster: Allt om handarbete nr 12 2010.

Bra: Härligt att sy i sladdrig viskostrikå på overlocken, det drar sig inget och sömmarna blir inte så "tunga" på på när man syr ex bindsöm på vanlig maskin. Och att jag än en gång sydde till mig, det är faktiskt jag som behöver mest kläder här hemma :)

Dåligt: Att mönstret var så sort i storlek, jag fick sy in den mycket både i ärmar och sidsömmar.
Sedan hade jag svårt att få " upp" puffen på ärmarna. Viskostrikån är så tunn så den vill gärna sacka ner så puffen blir lite "ledsen" :) Men när jag sydde ärmarna tightare så blev det bättre eftersom att ärmen då sitter tight en bit ovanför armbågen och då får "puffen" något att stötta sig på.
Nästa gång ska jag prova i bomullstrikå istället.




Så här såg den ut på innan jag tog in ärmarna och i sidorna, som vi ser så var det verkligen stort, tyvärr hade jag ingen bild hur det blev när jag hade fixat iordning detta. Men bättre blev det kan jag säga :)

2 kommentarer: