söndag 2 januari 2011

Första plagget till mig på overlocken..

Nu har jag sytt klart min kofta. Jag fastnade för modellen först och köpte tyget till denna när jag var på Jofotex i höstas.
Jag är väldigt nöjd med både modellen, tygerna, och min overlock såklart :)
Det finns inte mycket att anmärka på, jo möjligen att Panduro hade slut på broschnålar (kanske inte så konstigt när man vill få tag på en i mellandagarna) så nu har tygblomman som man stänger koftan med en vanlig säkerhetsnål fastsydd på baksidan. Men jag kommer att sy dit en broschnål för att få lite mer stadga i den.
Modellen var uppsydd i fleece men jag har sytt den i jogging istället då jag tycker det är behagligare med bomull mot kroppen. Det mönsterstickade tyget är jättesnyggt tycker jag, det är inte så ofta jag ramlar över såna tyger. Spetsbanden har jag klippt från den begiea spetsen.
I tidningen var modellen overlockad i nederkant men jag ville inte ha det så jag fållade den med min 3,5 mm tvillingnål och det blev bra.
Jag är så nöjd  med denna, kan mycket väl tänka mig att göra fler i andra tyger och utan spetsband för att få lite variation.
Äntligen har jag fått koll på hur man ritar en sjalkrage, märkligt nog så har jag inte läst detta i mina mönsterkonstruktionskurser. Hundra andra kragar har jag ritat med aldrig stött på en enkel sjalkrage, men nu till slut har poletten ramlat ner ;)

Material: Gammelrosa jogging, samt gammelrosa mönsterstickat polyster/bomull, båda från Jofotex. Spetsband klippt från en spetsstuv från Ohlssons.

Mönster: Allt om handarbete nr 8 2006.

Bra: Ja, det mesta :)

Dåligt: Ja, egentligen inget. Jo kanske att den overlockade sömmen på kragslaget är lite lite "lös", jag har inte riktigt kommit på inställningarna på overlocken.


Som vanligt så får jag inte till bilderna som jag vill *morr*
men färgerna är mitt mellan den översta och den tredje bilden.
Den lilla svarta rektangeln som syns på avan på bakstycket är från namnlappen som för en gångs skull fick hamna på bakstycket.
Såhär:

2 kommentarer: