fredag 27 maj 2011

Tröja och jeanskjol

och framförallt slut på datakrångel!!! :) Jag löste mitt datakrångel, men många timmar av muttrande och suckande krävde det, och i slutet var det förståss inte så krångligt alls att fixa.

Nåja, nu handlar ju inte denna blogg om datateknik utan sömnad som tur är...

Inspirerad av Karinottilias inlägg (tack Jumel för att jag hittade tillbaka till inläget) så klippte jag av ett par av dotterns jeans och sydde på två volanger och vips hade hon en tuff kjol.
Till detta sydde jag en vanlig bas-tröja. Köpte märket med texten Rock, syns dåligt på bilden men texten är av paljetter och kanten av turkosa pärlor.
Dottern blev nöjd och settet har använts på ett kalas och sedan får vi se om det används på skolavslutningen också.

Material: Till kjolen: gamla jeans, svart bomullstyg med silverglitter stjärnor, vit trikå med silver ränder. Till tröjan: Rock märke, turkos bomullstrikå. Allt från Ohlssons.

Mönster: Tröjan är ett vanligt basmönster från Allt om handarbete. Volangerna till kjolen klippte jag bara på fri hand.

Bra: Jag tyckte att tröjan blev cool och lite "köpes-tuff" med paljett- och pärltrycket. Och sedan passar den ypperligt till de avklippta jeansen då det finns turkosa detaljer på dem.

Dåligt: Kjolen hade kunat vara lite längre så tösen hade kunnat ha den utan tights under.

3 kommentarer:

  1. Snyggt set, förstår att det säkert blev populärt! Kan ha varit hos Karinottilia du såg kjolen för där har iaf jag blivit inspirerad att sy en:) Fattas bara alla urväxta jeans som jag trodde att jag hade här någonstans...

    SvaraRadera
  2. Ja, visst var det hos Karinottilia jag hade sett den, tack!

    SvaraRadera
  3. Smart tips! och vad fina kläder!

    SvaraRadera