onsdag 13 juli 2011

Tublinne med silikonresår

Jag har snart semester och tänkte då att vädret skulle vara bra så att jag kan tillbringa många timmar ute. Så för att få lite mindre vita märken efter axelband, halsringningar och annat så sydde jag mig ett tublinne. Detta var ett projekt jag drog igång sent en kväll för ca 2 veckor sedan, och som alltid så tror jag att det bara går att slänga ihop något på 30 min men detta har förstås blivit liggande men så tillslut sydde jag i resåren och fållade. För att det skulle hända något på linnet så gjorde jag den övre kanten lite formad samt att jag sänkte det bak för att det ska sitta bra. Avslutade med rullfåll.
Silikonresår gillar jag verkigen att använda till axelbandslösa plagg. Det är en vanlig resår men på ena sidan är det två strängar med silikon, man syr alltså inte in den i en kanal utan syr den på avan.
Plaggen sitter verkligen kvar utan att glida ner!

Material: Viskostrikå och silikonresår från Ohlssons.

Mönster: Nje... lagom rektangulär bit med lite justeringar :)

Bra: Nu kan semestern börja!

Dåligt: Att mina kvällsprojekt aldrig tar bara en kväll...



Så här ser silikonresåren ut när den är fastsydd. Raksömmen jag sytt är verkligen inte rak ser jag...
Nåja, lite skyller jag på att jag sträckte resåren när jag sydde, resten av svängarna får jag skylla på att jag inte tyckte det var så noga helt enkelt :)

1 kommentar:

  1. Snyggt och tack för tipset om silikonresåren. Jag har använt det tidigare, men inte som "upphängningshjälp". Nu kanske även jag vågar mig på en tubtopp :D

    SvaraRadera