tisdag 5 juli 2011

Tröja med snabba sprundet..

Efter att ha sett flera bloggare sytt plagg med det snabba sprundet så ville jag också testa. Jag följde Blomma åker vagns tutorial och det var ju verkligen enkelt och jättesnyggt!
Jag tycker att det marina sommarmodet är snyggt, på andra, men själv så brukar jag inte ha plagg i röd-marin randigt. Men efter att ha kikat runt hos flera andra så blev jag ändå lite sugen...
Och när jag sen hittade en liten randig stuv i min tyghög så visste jag direkt att det där är tygbiten som jag ska prova det snabba sprundet på!! Och så blev det, dock så räckte inte tyget på längden utan jag fick sy på en vit kant i nederkant, samt att sy ett nytt sprund i randigt första gången kan ju diskuteras om det är så smart ;)
Egentligen hade jag velat ha täckta tryckknappar som på denna, men det kunde jag inte få tag på i min stad (och helst vill jag ha 7-8mm, finns det att få tag i?) och jag ville verkligen ha den klar direkt! Så istället köpte jag vanliga skjortknappar och vände dessa upp och ner då de då blev matta, vita och helt släta :)
Eftersom jag tycker handsömnad är väldigt långtråkigt så sydde min snälla mamma i de 8 knapparna medan jag sydde två par tights åt henne, ett bra byte enligt mig (och för henne också hoppas jag).

Material: Randig viskostrikå, vit bomullstrikå samt knappar Ohlssons.

Mönster: Allt om handarbete Maj 2008.

Bra: Att sprundet var lätt att sy samt att blev snyggt :)

Dåligt: Den blev väl hög i halsringningen och vill därför dra sig lite precis högst upp i sprundet. Sedan är tröjan ostruken och tråkig på bilden...men ni får tänka er den struken, det finns roligare saker på sommaren än att stryka :)



Sprundet samt mina felvända knappar :)

4 kommentarer:

  1. Wow, va snygg, superfräsch rakt av!

    SvaraRadera
  2. så snyggg...! Och jag håller med dej, stryka är aldrig roligt. Något man lätt kan se på mina bilder :-)

    SvaraRadera
  3. Wow! Den blev ursnygg! Sprundet ser ju helt perfekt ut! Och den vita kanten nederst tycker jag bara lyfter hela tröjan.

    SvaraRadera
  4. Den där toppen gillar jag! Grymt snygg! Kanske är så fräck så jag snor idén till ett liknande plagg till mig själv. Sprundet gjorde verkligen tröjan så att säga!

    SvaraRadera